Reklam för onlinecasinon

Onlinecasinon marknadsför sig i många olika sammanhang runt omkring oss. Även om man inte är intresserad av att spela på casino så går det inte en dag utan att man hör eller ser reklam för casinon på radio, tv, internet eller andra forum. Det vanligaste budskapet från svenska spelsajter verkar vara att föra fram hur många free spins man får som ny spelare, eller att hur mycket de multiplicerar din insättning med när du som är ny spelare sätter in pengar på spelkontot.

Radioreklam

De flesta av reklamsnuttarna på radio handlar om hur många free spins du får som ny spelare och/eller hur många gånger pengarna du får när du gör din första insättning, men det finns de som sticker ut litet och till en början låter som om de handlar om helt andra ämnen. Exempelvis är det en reklam som gått under sommar/höst 2015 som låter som om det är en nyhetsuppläsare som talar om en statistisk undersökning där man kommit fram till att det varken krävs stora insatser eller långa perioder av spel för att vinna storvinster på en viss spelsajt. Reklamen är något annorlunda genom att det till en början är svårt att avgöra om man lyssnar till en del av nyheterna eller om sändningen gått över till reklamen. Avsikten är naturligtvis att genom att låta som om det vore en del av nyhetsuppläsningen få fler att lyssna till reklamen.

Andra typer av reklam

Det finns onlinecasinon som valt att satsa på en slogan som de arbetar in i varje reklam oavsett om den visas på TV, hörs i radion eller syns på reklamskyltar. Orden "av spelare för spelare" är det många som känner igen och för att ytterligare förstärka det budskapet har företaget många gånger nyttjat kända spelare inom olika sporter som bekräftar att de som spelare (i betydelsen utövare av sporter som fotboll och annat) gärna väljer det företag som inte bara är skapat av spelare utan också är till för spelarna.

Bonussystem

Konkurrensen mellan onlinecasinon idag är stenhård och det är förmodligen anledningen till att vi idag inte kan gå en dag utan att se eller höra dem göra reklam för just sin spelsajt. Men just den här hårda konkurrensen har gjort att bonussystemen blir alltmer utbyggda. Spelsajterna kämpar inte bara om förstagångsspelarna med hjälp av välkomstbonusar i form av gratisspel (free spins) och dubblering eller mer än så av din första insättning samt engångssummor du kan få tillgång till när du har börjat spela hos dem. Utan de kämpar sedan med näbbar och klor för att få behålla spelarna. Därför finns numera väl utvecklade bonussystem där den spelare som troget stannar kvar på sajten belönas på olika sätt.

Med så mycket reklam om spelande tillgänglig överallt är risken för att fastna i spelberoende högre än någonsin, men även här har de allra flesta casinon tagit sitt ansvar på allvar. Lättillgängligt på deras hemsidor och ibland även väl synligt i deras reklam finns information om spelberoende, hur man kan försöka undvika det och var man kan söka hjälp för det.